لیست اختراعات احمد همتی اسگی شهر
كليپس چرخ : با پيشرفت صنعت خودرو سازي و فراگير شدن آنها ، يكي از نيازهاي اساسي آنها داشتن وسايل جانبي و امكانات بيشتر بود . يكي از وسايل مورد نياز و حياتي اين اتومبيل هاي نسل تازه به خصوص در فصل زمستان زنجير چرخ بود . زنجير چرخ از همان ابتدا كارآمدي و فوايد خود را نشان داد ولي چند مشكل اساسي در اين ميان وجود داشت و آن هم عدم امكان نصب راحت و همچنين احتمال باز شدن ، خوردگي ، زدگي و پارگي تاير و ايجاد صداي زياد بود . عامل اصلي كه اين مشكلات را به وجود مي آورد شكل و جنس زنجير چرخ بود يعني آهني بودن و زنجير وار بودن آن . با تلاش محققين اين مشكل نيز رفع شد و شكل هاي تازه آن به بازار عرضه شد . از جمله زنجير چرخ هاي پلاستيكي ، ژله اي و پارچه اي و ... ولي باز هم يك مشكل اساسي باقي ماند و آن هم عدم نصب آسان بود . مشكلي كه تا كنون برطرف نشده است . منظور از نصب آسان عدم استفاده از طناب و گره و از اين قبيل موارد است كه نصب را سخت مي نمايند . در طرح حاضر به جاي استفاده از طناب يا گره و ... براي محكم ساختن ساختار زنجير از گيره استفاده شده است كه بدون نياز به انرژي زياد و به راحتي قابل باز و بسته شدن است . و به همين خاطر به جاي استفاده از كلمه ي زنجير از كليپس استفاده شده است . كليپس چرخ اصطلاحا ساختاري است كه به راحتي بر روي چرخ (تاير) قرار گرفته و با استفاده از گيره هايي كه دارد بر روي آن محكم مي شود . اين وسيله از چهار قسمت تشكيل شده است . بدنه ي اصلي ، بدنه ي كناري يا جانبي ، لولاها و گيره هاي فنردار . بدنه ي اصلي كه به شكل مستطيل طراحي شده از سه لايه تشكيل شده است . قسمت يالايي كه به صورت ساختاري ميخي شكل آهني مي باشد . قسمت مياني كه از پلاستيك سخت و فشرده (مواد پليمري ضد سايش) تشكيل شده است و ساختار ميخي ذكر شده بر روي آن سوار مي شود و قسمت تحتاني كه از جنس پلاستيك نرم يا ژلاتيني مي باشد ومستقيما با تاير درگير مي شود . قسمت تحتاني به صورت عاج دار يا خاردار بوده و سطح تماس و اصطكاك با تاير را افزايش مي دهد . بدنه ي جانبي يا كناري كه از دو لايه تشكيل شده است . لايه يبيروني كه از پلاستيك سخت و فشرده ساخته شده است و لايه ي داخلي و درگير با تاير كه از پلاستيك نرم يا ژلاتيني با رويه ي عاج دار يا خاردار ساخته شد است . بخش اصلي وسيله مربوط به لولاها وگيره هاي فنردار مي باشد . بر روي هر لولا يك گيره ي فنردار تعبيه شده است . دو قسمت قبلي يعني بدنه ي اصلي و دو بدنه ي جانبي توسط چهار لولا كه دو تا در يك طرف و دو تا در طرف ديگر قرار دارد به هم متصل مي شوند . اين لولا ها هر كدام يك گيره بر روي خود دارند كه توسط يك فنر قوي باز و بسته مي شوند . نحوه ي كار بدين صورت است ، هنگامي كه ساختار بر روي تاير قرار مي گيرد بدنه ي اصلي مستقيما بر روي سطح تاير و دو بدنه ي كناري بر روي دو قسمت كناري تاير قرار مي گيرند .گيره ها به گونه اي طراحي شده اند كه دسته ي اتنهايي آنها بلند يوده و پس از بسته شدن مستقيما بر روي بدنه ي كناري قرار مي گيرند و فنر آزاد شده فشار مثبت خود را مستقيما به بدنه ي كناري و به سبب آن بر روي بدنه ي كناري تاير وارد مي كند . وجود خار يا عاج بر روي سطح داخلي ساختار نيز باعث مي شود تا ضمن افزايش سطح تماس و اصطكاك ما بين تاير و ساختار ، عاج هاي موجود بر روي بدنه ي اصلي شكاف هاي روي تاير را پوشش داده و از جابه جايي و لغزش بر روي آن جلوگيري كنند .
موارد یافت شده: 1